Influencerzy, ambasadorzy, promotorzy na Instagramie – jak dobrze planować współprace.

Jeśli prowadzisz swoją działalność, sklep internetowy lub chcesz się wypromować dzięki współpracy z influencerami to nie ma nic w tym dziwnego. W tej chwili temat influencer marketingu i Instagrama jest najbardziej gorącym na rynku. Ekspertów od insta i wpisów na ten temat pojawia się zdecydowanie więcej niż wcześniej. Jedna z najbardziej rozpoznawalnych konferencji związanych z marketingiem poświęciła oddzielny dzień influncerom. Jeśli chcesz poznać moje zdanie na temat współprac na IG oraz tego jak należy szukać takich osób to ten tekst mam nadzieje spowoduje, że będziesz to robił świadomie.

Instagramowi influencerzy to gorący temat

Popularność instagrama i jego bardzo szybki rozwój jest powodem dla którego coraz więcej marek i firm skupia się na działaniach w tym medium. W tej chwili z Instagrama korzysta ponad miliard użytkowników na całym świecie. Polska w tym aspekcie zdecydowanie nie jest w tyle. Według danych z Menedżera Reklam z Instagrama aktywnie korzysta 6,4 mln osób w Polsce ( 2,6 mln mężczyzn i 3,7 mln kobiet). Oprócz tego z samego Stories korzysta 5,1 mln ( 3,1 mln kobiet oraz 2 mln mężczyzn).

Liczby robią wrażenie porównując to np. do tego co działo się na IG jeszcze 3 lata temu. Tematowi demografii na IG poświęcę oddzielny wpis. Jednak już teraz muszę zauważyć, że z insta korzystają zarówno starzy użytkownicy jak i młodzi. Ze względu na coraz większą liczbę funkcji aplikacji, każdy znajduje tutaj coś dla siebie. Oprócz tego te funkcje powodują, że chętniej korzystamy z instagrama – spędzamy w nim więcej czasu.

Twórcy internetowi zaczynają stawiać na IG

Z tego samego powodu popularni twórcy internetowi chętniej i częściej korzystają z IG. Widzą w nim potencjał, dlatego, że to właśnie na IG jest największe zaangażowanie. Pytanie tylko, czy we wszystkich przypadkach to zaangażowanie jest wygenerowane przez realnych użytkowników?

Efektem coraz większego zainteresowania Instagramem przez marki i nawet małych przedsiębiorców jest coraz większe ciśnienie na zaistnienie na Instagramie. Tak jak już wcześniej pisałem na swojej stronie oprócz realnego i naturalnego rozwoju konta stosowane są do tego rożnego rodzaju techniki oparte na oszustwie – parę z nich opisałem ( boty, automatyzacja, spam).

Panuje przekonanie, że jeśli uzbieramy 1000, 5000 lub 10 000 obserwujących na IG to propozycje do współpracy będą się sypały same. Bardzo kusząca perspektywa, prawda? dlatego też duża część osób chce mieć jak najwiekszą liczbę użytkowników, żeby zarabiać na swoim profilu. A w ich opinii najlepiej to zrobić szybko i za to zapłacić.

Podejmowanie współpracy na Instagramie

Jeśli prowadzisz firmę i myślisz, żeby wykorzystać do rozbudowy swojego biznesu/profilu współpracę z instagramowym influencerem powinieneś uważać na kilka rzeczy. Zanim podejmiesz współpracę powinieneś sprawdzić samodzielnie lub przy pomocy kogoś, kto ma doświadczenie w tym temacie czy dany profil jest realnym profilem czy może jest zbieraniną przypadkowych osób z różnych krajów świata. Od razu muszę zwrócić uwagę, że ocena danego profilu na IG nie jest sprawą prostą i nie powinniśmy zerojedynkowo go oceniać po zobaczeniu tylko jednego źródła danych.

Do sprawdzenia konta polecam wykorzystać lub sprawdzić następujące rzeczy:

  • socialblade.com – wykres przyrostów i spadków obserwujących na koncie
  • Kokohash – lista ostatnich komentarzy pozostawionych przez profil
  • hypeauditor i inne – demografia profilu z zewnętrznego narzędzia
  • doświadczenie, przejrzenie komentarzy
  • współczynnik zaangażowania pod postami, liczba komentarzy
  • statystyki konta z Instagrama (screeny lub realny dostęp)

Dzięki wyżej wymienionym rzeczom lub czynnością jestem w stanie określić czy dane konto jest realne czy jednak zostało „zbudowane” przez oszustwo. Analiza danego konta czasami zajmuje bardzo mało czasu, bo dowody oszustwa są ewidentne. Jednak w innych przypadkach trzeba temu poświęcić sporo czasu.

Kluczem do dobrej współpracy jest wiarygodność

Samo sprawdzenie konta czy nie jest zbudowane na bocie to nie jedyny aspekt, który warto brać pod uwagę przy planowaniu współpracy z insgramowyn influencerem. Oprócz realnych liczb moim zdaniem najważniejsza jest wiarygodność. Bo tak na prawdę nie zawsze 10 000 obserwujących na profilu jest lepsze niż 1500.

A dlaczego?

Większe zaangażowanie w bardzo specyficznej grupie może przynieść lepsze wyniki sprzedaży niżeli dla konto które jest dla wszystkich i o wszystkim. Generalnie chodzi o to, że istnieje bardzo dużo profili, które każdego dnia pokazuje kilka produktów od różnych marek. Można je nazwać chodzącymi słupami reklamowymi. Czy taka współpraca ma sens i jest zapamiętywana przez ludzi? No moim zdaniem zdecydowanie nie, po pewnym czasie każdy już wie, że dana osoba pokazuje lub mówi o danym sklepie/produkcie/usłudzę tylko dlatego, że za to dostała wynagrodzenie. Nie chcę tutaj wskazywać konkretnych osób, ale myślę że wiadomo o jakich osobach mówię. Jednego dnia potrafią pokazać książkę „zero waste” a 5 godzin później zapraszać do konkursu organizowanego przez producenta wody butelkowanej.

Stąd moim zdaniem w najbliższych miesiącach powinno się coraz chętniej wybierać osoby do współpracy, które długofalowo będą promowały dane produkty. Nie tylko dlatego, że im za to zapłaciliśmy, a dlatego, że sami korzystają z takich produktów lub w sposób obiektywny są w stanie je ocenić.

Sprawdzaj, sprawdzaj, sprawdzaj i analizuj…

Nie zawsze profil, który wydaje się być idalnym dla Twojego produktu będzie tym z którym warto współpracować. Podam taki przykład – profil pewnej dziewczyny ma 100 000 obserwujących – patrząc po liczbach komentarze, polubienia na dobrym poziomie. Dlaczego ten profil nie nadaje się do współpracy dla firmy produkującej kosmetyki? 90 procent obserwujących to mężczyźni, ktorzy są na tym profilu tylko dlatego, że oglądają wdzięki kobiety. Dlatego warto sprawdzać demografię profili – bo potem może się okazać, że płacisz za współpracę / wysyłasz produkt a realnie nikt z Twojej grupy docelowej go nie zobaczy.

Sprawdzaj, kto obserwuje dany profil, jak wyglądają komentarze (nie patrz tylko na liczby). Warto poświecić więcej niż 1 minutę na analizę konta. Lepiej rozpocząć współpracę z mniejszą liczbą influecnerow, ale lepiej dopasowanychniż hurtowo trafiać do byle kogo. Jeśli nie jesteś pewny jak to robić to zleć to komuś kto się na tym zna i będzie potrafił pomoc w doborze takiej osoby.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.